pyssel.

Idag var det påskpyssel på biblioteket här i Sagostaden. Vi tog fram alla gula piprensare och orangea papper som fanns i materialskåpet. Bland dessa sprang jag sedan omkring under hela dagen, likt en yr höna jag också. Min uppgift var att visa barnen hur man viker bokmärken och illustrerar påskägg. Det var roligt! Jag fick användning för alla mina pysselkunskaper som jag samlat på mig under årens gång. Hoppas att även ni får en glad påsk ♡
 
#1 / / Lasse:

Vilket jättefint påskpysselbokmärke,
text och bild, kära Linnea!



Det var en gång ett bibliotek som pyssla -
det var och är en mycket viktig syssla -
kan göras ensam eller i en grupp;
man målar ägg och värper fram en tupp
av färg och vingklippt papper utan lim
(det hela hålls ihop med pyssligt rim).
Och om nu inte alla når dit upp

till höjderna som bara Du kan kröna;
(trots många gör en fjäder till en höna)
så tycker nästan alla det är kul
för man har gjort den själv (fast rysligt ful).
Du delar med dej av din kunskapsbank,
berömmer mer än ser till var skavank;
trots ful; trots allt så är den kycklinggul

och näbben gjord av rensare som piper.
Men om - i allra största nöd - det kniper;
"ett hopplöst fall", så lär nog utan pjosk
den enda hjälpen bli den närmsta kiosk:
hen billigt köper färdigmålat ägg,
och utan kunskapsbank och utan leg.
Så pysslig eller ej, det blir dock påsk!

Om detta blott nu var en p(j)åskig skröna -
är Dina pyssel desto mera sköna;
av Din briljans vi pickar i oss fröna
och gläds när Du med Ditt beröm oss löna.

Svar: Hjärtligt tack för din jättefina dikt, kära Lasse! Det är många som har påskris under påsken, men inte alla som får ett så fint påskrim! Glad påsk och kram ❀
molnrum

#2 / / Fröken Träd:

Så himla roligt att pyssla med alla barn! Lyllos dig. <3

Svar: Verkligen! Du och Livia får komma nästa gång <3
molnrum