sagostaden.

Nu känns det att det är julafton. Snön har lagt sig ovanpå Sagostadens tak, körmusiken ljuder och jag sitter här vid mitt tangentbord. Ikväll blir det förhoppningsvis ett desto mer ätbart bord av något slag, kanske med Jansson eller risgrynsgröt på. Vi får se hur dagen artar sig. Jag hoppas att ni också har det bra ♡
 
#1 / / Lasse:

Jättevackert julkort
och fin och fyndig text,
kära Linnea!


JULBORDET

Mitt i den mörkaste rymden blinka
stjärnan som hälsa till oss och vinka.
Inne på bordet står julens skinka.

Mitt i den mörkaste skog en så söt
ekorre, festar på julaftonsnöt.
Utanför lagårn står tomtens gröt,

blandad med hönsgårdens stulna ägg,
åker nog dit på så klara belägg:
bitar av äggskal i tomtens skägg.

Mitt på en blankis så raskar räven,
björnen den känner sej snuvad, även
jägaren slår så i bordet näven.

Mitt i uppdukat bord av musik;
körer av julsång och jullyrik
ljuder i molnrummets rymdakustik.

Mitt i en julmysig sagostad
sitter Linnea, gör barnet glad;
skapar de vackraste barnboksblad.

Sagan, Linneas; en smällkaramell,
sagan är tidlös och universell,
mitt i vår stjärnklara julaftonskväll.

Julängeln bringar till jorden Ordet,
Ordet som mysteriöst blir vordet
liv som ger kärlek åt julgåvsbordet.

Mitt i den kallaste, mörka norden,
trots alla fattig, simpla orden:
himmelens rike är mitt på jorden.

#2 / / Lasse:

Fortsättning in i den Heliga natten:

Snötäckta marker av änglavingar
budskap om glädjen och friden bringar,
barnskratt i krubban och oss nu klingar.

Kärlek i oss och på jorden väcks,
mörkaste jorden nu snöstjärnstäcks,
täcks av det ljuset som aldrig släcks.

Heligt mysterium ständigt vordet
liv av allt liv i ett barn och Ordet,
heligt mysterium mitt på bordet.

#3 / / Lasse:

Juldagsmorgonssekvens:


Juldagens morgon - ett barn är oss fött,
himmelskt mysterium: Ordet blev kött
för att ge liv åt allt det som var dött.

Gud blir en människa, för att vi
ska bli gudomliga, så förbli:
himmelska jordiska symfoni.

Det är ej hemlighetsmakeri,
himmelsk och jordiska liturgi
talar praktik och ej alls teori.

Betlehemsstjärnan har lett oss en bit,
barnet har gett oss en hjärtlig invit;
låt oss nu göra en snabbvisit.

Tre vise männen ska komma förbi,
följ nu din stjärna men känn dej fri,
sagan, mysteriet i harmoni.

Svar: God fortsättning, kära Lasse! Tack så hjärtligt för dina vackra, stämningsfulla dikter. Vilken härlig följetång! Så gulligt med ekorren och roligt med tomtens skägg, haha. Perfekt lyrikjulsaga! ☆ Kram
molnrum