tala.

Är det redan dags? Ja, det verkar så. Imorgon börjar min tredje termin som bibliotekariestudent! Det ska bli spännande. Jag ser fram emot att studera igen. Första delkursen handlar om retorik. Jösses. Haha. Jag är samtidigt lite rädd... Men det ska nog gå bra. Ett tal i taget bara ♡
 
#1 / / Lasse:

Vilken fin bild
till din fina text;
kongenialt!

Jag tänker på dej
i veckan, kära Linnea!


När du blir van och lärd i retorik,
blir talet som en ängels, ren musik;
ett tal och ton av både dramatik,
lyrik, av grammatik och estetik!

Men drabbas ej av ren och skär panik,
det är nu ej så svårt som man befara;
man övar sej, blir van, är ren teknik
som man kan lära, också kan förklara.

Med talet; Dej och andra du försvara,
med egna ord av viskningar och skrik,
(och stödord kan man alltid ha och spara);
att tala ur ditt hjärta gör dej rik.

Så svar på tal, det ska jag nu besvara:
ett tal - men speciellt är Du - unik;
rustik och mystifik som Tintomara,
helt enkelt: Du är Du och magnifik!

Så unna dej nu själv att bara vara,
och håll som sagt: "ett tal i taget bara",
det kommer Du helt klart galant att klara!
blott tala ur ditt hjärta, underbara.



Svar: Vilken underbart fin och härlig taldikt, kära Lasse! Tack, det ska nog gå bra ❀ Kram
molnrum