väntan.

När min käre morbror var på besök senast fick jag två så väldigt bra och fina böcker av honom. Den ena skriven av Anna - Karin Palm vid namn "Jag vill sätta världen i rörelse". En biografi över Selma Lagerlöfs liv och författarskap. Och den andra av Selma Lagerlöf själv, med tre böcker i en. I sin tur med titeln "Mårbacka / Ett barns memoarer / Dagbok".
 
Jag har nu börjat läsa båda böckerna. Lika inspirerad på nytt varje gång jag öppnar dem. De får tiden att gå fortare. Kännas lättare. För just nu är det väldigt mycket väntan. Inte bara på grund av den rådande pandemin... Utan även för att förlaget kommer höra av sig. Blir det ja eller nej? Kanske ett kanske. Tills dess kan jag bara fortsätta min läsning. Ibland ha långa, kära telefonsamtal med Fröken Träd. Och hoppas på att världen blir frisk snart ♡
 
#1 / / Lasse:

Det gläder mej att böckerna
hamnat i så omhändertagande
och just rätta händer,
kära Linneahänder!

Och med mina händer
framöver det som händer:

Jag håller tummar och tår
och hoppas att du nu får
och trots all väntan känns svår;
en bokklok, underbar vår!

Trots tider kommer och går;
din bokvärld, år efter år,
din skrivna och den du får,
i vår och alltid består:

på barnboksbibblor står spår;
allt handavtryck du förmår!
(Jag hoppas ock du förstår
för handen rim-metafor.)

Svar: Tack så jättemycket kära Lasse, för all pepp och den otroligt fina texten och Selma-böckerna! Kram, och hoppas att du mår bra! ❀
molnrum